Välkommen!

måndag 22 februari 2010

En chokladälskares favoriter + nyhet


För några år sedan arrangerade jag en chokladprovning och sedan dess har jag varit såld på god mörk choklad. Jag älskar mörk choklad med bara några få ingredienser, dvs kakao (minst 60%), rörsocker (inte vitt socker) och ev kakasmör - läs ingredienserna! En sådan choklad innehåller nästan bara nyttigheter med vitaminer och antioxidanter! Dessutom behövs det bara några bitar, det mättar bra så risken är inte så stor att du föräter dig när du håller dig till "högoktanig choklad" (kakaohalt > 60%). En favorit är choklad från Madagaskar vars kakao de säger har en smak av röda bär, mmm. Andra favoriter är mörk choklad med frukt och bär som torkade tranbär, blåbär, apelsin och annat gott. Läs med om choklad på bloggen "Ekologisk choklad".

För den som liksom jag är såld på mörk choklad så finns det många goda, chokladkakor, både prisvärda och lite dyrare sorter. Här är några av mina favoriter, enjoy :)
- Divine, prisvärd Rättvisemärkt chokladkakor i många smakvarianter (mina favoriter är mörk och mint). Divine har även Rättvisemärkt mintchoklad i kartong, typ "after eight".
- Green & Blacks organic, prisvärda ekologiska chokladkakor i många smakvarianter, säljs ofta i hälsokost affärer.
- Malmö chokladfabrik har i sin serie 1888 en mörk Rättvisemärkt chokladkaka på 70% med bara två (!) ingredienser, kakao och rörsocker - imponerande och gott.
- Renée Voltaire tillverkar en mörk 70% chokladkaka med hampafrön i, väldigt god.
- Valrhona har en 70% organic "Cao grande".
- Green Dreams ekologiska och Rättvisemärkta choklad med tranbär och blåbär (se bilden) hittade jag på Grangärde musteri, både prisvärda och goda!

Svensk nyhet: För den som vill ha lite ljusare ekologisk choklad och kexchoklad finns nu en nyhet från Sjölunda gård som tillverkar ekologiskt godis. Lagom till sportlovstider i februari så släpper de nyheten "Ekorrens ekologiska kex", en ekologisk kexchoklad. Riktpriset ligger runt 11 kr och den ska finnas att köpa hos t ex Coop, Hemköp, Vi-butikerna och i många ekoaffärer. Jag har inte provat den än men jag ska :).

Vilka är dina favoriter?

4 kommentarer:

  1. Det här var ett inlägg i min "smak" :) Eftersom jag är en riktig godisråtta så gäller det att så ofta som möjligt välja rätt. Choklad är ju inte bara gott utan bra för själen...som jag brukar säga ;)

    SvaraRadera
  2. Vilken bonus med "godis" som både innehåller nyttigheter och är bra för själen. En riktigt bra mörk choklad är aldrig fel :).

    SvaraRadera
  3. En mörk chokladbit efter en god middag är pricken över i. Det smakar också finfint till ett glas rött :)

    SvaraRadera
  4. Även ett glas rött kan innehålla nyttigheter, men jag tror inte att jag ska gå in djupare in på det området... :)
    Vet att det finns rekommendationer och kombinerade provningar för choklad och passande drycker.

    Läste förresten att det senaste är potatisprovning, dvs att provsmaka olika potatissorter! Så istället för att vara en chocolate lover kan vi bli potatoe lovers :).

    SvaraRadera