Välkommen!

torsdag 18 mars 2010

Klättermusen, miljöhjältar och hållbart "outdoorföretag"


Jag gillar hållbara företagare som är föregångare i miljöarbetet.
På Sustainable Fashion Academys informationsträff om affärsutvecklingsprogrammet "Sustainability & Return on Investment" fanns Klättermusen representerat, ett företag som haft flera deltagare på kursen. Klättermusen är ett företag från Åre som säljer outdoorprodukter som kläder och ryggsäckar.
Klättermusens motto: "Köp ingen jacka om du inte verkligen behöver en!"

Eva Asklund delade med sig av Klättermusens erfarenheter som hållbara företagare. Företaget har sedan många år tillbaka arbetat för att minimera sina avtryck i miljön. Under de senaste 4 åren har de fått 12 outdoor priser internationellt, 8 av dom mycket för sitt arbete med miljö och hållbarhet.

Några av de punkter som Klättermusen aktivt arbetar med:
- Öka användningen av återvunnen nylon (ex återvunnet material från fiskenät blir nya ryggsäckar - se bilden)
- Designa för att möjliggöra återanvändning/recycling. Kläderna ska vara långlivade (bra kvalité), lätta att reparera och att återvinna.
- De har infört pantsystemet rECOver, returnera dina gamla fritidskläder till butiken och få pengar tillbaka. Kläderna återvinns, återanvänds och skänks till välgörenhet. Panten är ett incitament för att få kläderna tillbaka.
- ECO-index, ett procentindex så att kunderna ska kunna se vilken miljöpåverkan de olika produkterna har.
- De har reducerat fluorkarboner (t ex teflon) som används i impregnering och skalskydd. De har nått långt i sitt arbete och målet är att snart ska alla plagg vara helt fluorkarbonfria.
- 1% av omsättningen sätt till miljöprojekt. De kunder som har köpt ett plagg från Klättermusen har möjlighet att rösta på vilka miljöprojekt som ska få pengar.
- Klättermusen är dedlemmar i bluesign®, en oberoende miljöstandard som används för hela textilkedjan. bluesign® säte finns i Schweiz.
Ett imponerande företag med gott resultat på många sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar