Välkommen!

fredag 15 januari 2010

Den ultimata komposthinken?

Jakten på den ultimata komposthinken har pågått ett tag hemma hos oss. Innan vi började med egen kompost hälsade jag på hos en barnfamilj som hade både trädgårds- och hushållskompost. På deras diskbänk stod en jättefin emaljerad minitunna med grönt och rosa blommönster från Indiska. Jag blev förvånad när jag förstod att det var deras komposthink. Så när vi skulle skaffa en komposthink att ha framme på diskbänken i köket hade jag en klar bild på vad jag ville ha. Tyvärr fanns inte "drömhinken" längre till salu så vår första version blev en urdiskad lingonplastburk från matvaruaffären. Lite för liten, den blev snabbt överfylld. Vår andra version är en vit plasthink med lock och handtag köpt i en byggaffär, egentligen tänkt till målarfärg. Den är större än föregående hink, neutral där den står vit på bänken och går lätt att diska ren efter tömning i hushållskomposten. Men jag drömmer fortfarande om den ultimata komposthinken som är både praktisk och en prydnad.
Komposterar du och har hittat din ultimata komposthink? Dela i sånt fall gärna med dig.
På EkoLifestyles sida Gröna rum hittar du tips och information om kompostering.

Om du är i Stockholmstrakten och vill se exempel på komposthinkar och annan utrustning finns Kompostcenter på Överjärva gård i Stockholm Solna. Överjärva gård är ett trevligt ställe med flera företag som fokuserar på natur, djur, miljö, kultur och hantverk. Där finns även ett ekologiskt kafé med god mat och fika och djur på gården för barnen att titta på.

4 kommentarer:

  1. Trevlig läsning!
    Hos oss har vi också en vit "målarfärgsburk" som står framme och snabbt fylls!

    SvaraRadera
  2. Den vita hinken funkar :). Undrar om komposthinken kommer att bli "het" i inrednings- och köksdesign? Det gröna köket är på gång hos flera av köksleverantörerna. Både Marbodal och Myresjökök har till exempel Svanemärkta kök.

    SvaraRadera
  3. hittade min favorit på www.countrystyle.se. emaljerad hink med lock och texten compost. Passar så bra till min emaljerade hink som det står maskindiskmedel och den vita pumpen med texten diskmedel på (Ullared).

    SvaraRadera
  4. Jag tittade på den emaljerade komposthinken på Countrystyle som Marie tipsar om, riktigt snygg och enkel i designen. Verkar vara tillräckligt stor också. Tack för tipset!

    SvaraRadera