Välkommen!

måndag 11 januari 2010

En hyllning till Martta

I helgen kom jag igång och bakade, det blev både kladdkaka (min paradkaka) och Marttas hälsolimpa. Varje gång jag gör hälsolimpan så kommer jag att tänka på Martta. Min mamma fick receptet på hälsolimpan från Märta, en väldigt snäll och positiv person som var gift med min mammas kusin. Som barn visste jag inte så mycket om henne men jag har senare fått höra att hon och hennes syster som tonåringar flydde från Karelen efter att ryssarna tagit över Karelen från Finland. Ett spännande kvinnoöde som för mig som barn blev "tant Märta". Så varje gång jag bakar limpan tänker jag lite på henne. Jag undrar vad jag kommer att bli ihågkommen för? Vete sjutton om det inte blir för min kladdkaka :).

Här kommer receptet på "Marttas hälsolimpa", en lättbakat och hållbart filmjölksbröd (2 st) där allt blandas och hälls i formar direkt för att sedan gräddas. Många ingredienser men om du saknar något så byt till något liknande mjöl, kross eller annat. Går jättebra att ha i hackade nötter, russin, lingon eller liknande om man så vill.
2 dl graham
3 dl rågsikt
2 1/2 dl havre kross (alt annan kross)
1 2/3 dl grovt rågmjöl
2 1/2 dl vetegroddar
5 dl vetemjöl
2 tsk salt
5 tsk bikarbonat
1 liter filmjölk
2 dl mörk sirap
Blanda allt och häll i två smorda avlånga brödformar (ca 1,5 liters). Grädda i 175 grader i 1 1/4 - 1 1/2 timme, längst ner i ugnen. Blanda gärna degen i en stor bunke eller stor kastrull.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar